کیست دندان چیست؟ علت ایجاد ، تشخیص و روش های درمان کیست و آبسه دندانی

دقیقا همانند سایر بافت ها و اعضای بدن انسان، در حیطه دهان و دندان هم ممکن است کیست ها و تومورهای مختلفی ایجاد شوند که بعضی از آن ها می توانند بدخیم و خطرناک و برخی کم خطرتر و قابل رفع با درمان های بسیار راحت و ساده تر باشند.

در ادامه ی این مطلب در رابطه با کیست انتهای ریشه دندان یا همان کیست پری آپیکال خواهید خواند که شایع ترین کیست با منشا دندانی می باشد.

کیست پری آپیکال چیست؟

کیست پری آپیکال Periapical cysts (پری به معنای اطراف و آپیکال به معنای انتهای ریشه می باشد.) یک ضایعه ی التهابی با منشا عفونت دندان است که در انتهای ریشه به صورت تجمع نسبتا کوچک بافت نرم و عفونی تشکیل می شود.

عکس کیست پری اپیکال Periapical cysts درمان کیست دندانی جراحی کیست دندان درمان کیست پری اپیکال

علت ایجاد کیست ریشه دندان چیست؟

کیست پری آپیکال در اثر بدون درمان باقی ماندن یک دندان با پالپ عفونی و یا در نتیجه ی یک درمان ریشه (عصب کشی) ناموفق ممکن است به وجود بیاید. این به این معنی است که اگر پوسیدگی دندانی عصب دندان را درگیر کرده باشد و این حالت بدون درمان باقی بماند، رفته رفته التهاب و عفونت ریشه ی دندان، باعث تشکیل این ضایعه در انتهای ریشه خواهد شد.

یا در مواردی که درمان ریشه به طور ناکامل و یا دارای نقص انجام شده باشد نیز احتمال ایجاد این کیست وجود دارد.

عکس پالپ عفونی - عکس پوسیدگی عمیق دندان , ضایعه عفونی انتهای ریشه دندان ، کیست پری آپیکال

کیست دندانی چگونه تشخیص داده می شود؟

کیست دندان به صورت یک ضایعه ی التهابی در انتهای ریشه در رادیوگرافی دندانی دیده می شود. همچنین دندانپزشک با انجام معاینات و تست دق (ضربه) ممکن است به وجود این کیست پی ببرد.

کیست دندان در رادیوگرافی ، تصویر عکس رادیوگرافی کیست پری اپیکال چگونه است

آیا کیست پری آپیکال خطرناک است؟

با این که این کیست به خودی خود، خیلی خطرناک نیست و اغلب پروگنوز خوبی بعد از درمان دارد، اما به این معنی نیست که می توان آن را به حال خود و بدون درمان رها کرد.

بلکه حتما باید درمان مناسب صورت گیرد تا هم از پیشرفت آن و هم از تخریب بیشتر دندان جلوگیری شود.

درمان کیست دندانی چیست؟

درمان این حالت، RCT یا درمان ریشه (عصب کشی) است که توسط دندانپزشک عمومی و یا متخصص ریشه (اندودنتیست) صورت می گیرد. اگر دندان مورد نظر قبلا درمان ریشه یا همان روت کانال تراپی شده باشد و کیست در نتیجه ی درمان ناقص به وجود آمده باشد، باید درمان ریشه ی مجدد و به صورت کامل تر انجام شود.

معمولا پس از انجام یک درمان ریشه ی کافی و کارآمد، پس از مدتی در اثر رفع التهاب و حذف عامل عفونت، کیست انتهای ریشه نیز تحلیل رفته و بهبود می یابد. در موارد کمی ممکن است علی رغم انجام درمان ریشه مناسب، کیست دندانی باقی بماند که در این صورت جراحی ریشه توسط اندودنتیست باید انجام گیرد.

البته در موارد نادری هم ممکن است که درگیری ریشه خیلی وسیع و شدید باشد و دندان از نظر اندودنتیست قابل نگه داری نباشد که در این صورت باید دندان کشیده و جایگزین شود.

آبسه دندانی یا فیستول چیست؟

گاهی وقت ها این ضایعه ی عفونی موجود در انتهای ریشه، با تحلیل بردن مقداری از استخوان اطراف و لثه، راه به بیرون پیدا می کند، که این حالت عموما با اسم آبسه دندانی شناخته می شود. درمان این حالت تا حدود زیادی مشابه با درمان های پیش تر گفته شده می باشد.

عکس آبسه دندانی درمان آبسه دندانی درمان عفونت دندانی علت آبسه دندانی Signs That You Have A Dental Abscess

امیدواریم که این مقاله تهیه شده توسط تیم اموزشی دنتال مد براتون مفید بوده باشه. برای مشاهده سایر مطالب آموزشی می توانید از بخش بلاگ دنتال مد دیدن کنید.

بسته آموزشی دستیار دندانپزشک

دوره دستیار دندانپزشکی  شامل آشنایی کامل با حرفه ی دستیار دندانپزشک و وظایف دستیار دندانپزشک، آموزش مراحل و روند و ابزارهای مورد نیاز در درمان های رایج دندانپزشکی، آشنایی با نحوه پذیرش بیماران و اطلاعات مربوط به تشکیل پرونده برای بیماران، آموزش انواع رادیوگرافی های دندانی، کاربرد و تهیه ی آن ها، آشنایی با بیش از ۶۰ نوع ابزارو وسیله و همچنین کلیه تجهیزات موجود در مطب دندانپزشکی و نحوه کار با آن ها، آشنایی با انواع مواد مورد استفاده در دندانپزشکی و نحوه صحیح تهیه آن ها و… می باشد.

برای دریافت این آموزش ها می توانید بر روی تصویر زیر کلیک و وارد صفحه این دوره شوید.

آموزش دوره دستیار دندانپزشکی