دسته و تیغ بیستوری چیست؟

یکی از ابزارهای جراحی دندانپزشکی دسته بیستوری و تیغ بیستوری است.دسته و تیغ بیستوری از ابزارهای حیاتی در دندانپزشکی هستند که نقش مهمی در انجام جراحی‌های دقیق و ایمن ایفا می‌کنند. بیستوری، که به عنوان اسکالپل Scalpel نیز شناخته می‌شود، نوعی چاقوی جراحی با تیغ قابل تعویض است که برای برش‌های دقیق در بافت‌های نرم دهان و دندان استفاده می‌شود.

تیغ بیستوری از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده است که برش‌های تمیز و دقیق ایجاد کند. برای دستیار دندانپزشک، آشنایی با این ابزار از اهمیت بالایی برخوردار است. دستیاران باید بتوانند به طور ایمن و کارآمد تیغ بیستوری را بر روی دسته قرار دهند، و در پایان کار جراحی ، آن را به درستی دفع کنند تا خطرات احتمالی مانند نیدل استیک و انتقال عفونت به حداقل برسد.

دفع صحیح تیغ بیستوری

آشنایی و دفع صحیح بیستوری و تیغ بیستوری نه تنها به بهبود کیفیت جراحی‌های دندانپزشکی کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در ایمنی تیم دندانپزشکی نیز دارد. دفع صحیح تیغ بیستوری در سفتی باکس Safety Box (ظرف مخصوص دفع ابزار تیز و برنده) یکی از الزامات ایمنی است که باید به دقت رعایت شود تا از خطرات ناشی از برش‌های تصادفی و انتقال عفونت جلوگیری شود.

دستیاران دندانپزشک با تسلط بر این فرآیندها، می‌توانند نقش مؤثری در حفظ ایمنی و بهبود نتایج درمانی ایفا کنند.نکته حائز اهمیت دیگر این است که قبل از تماس دست با هرگونه ابزاری که در اعمال جراحی استفاده می شود حتما باید از دستکش استریل استفاده شود.

توجه داشته باشید که دسته بیستوری قابل اتوکلاو بوده ولی تیغ بیستوری یکبارمصرف بوده و پس از استفاده باید بصورت صحیح دفع گردد.

در ویدیوی کوتاه آموزشی دنتال مد که توسط خانم دکتر نگین واعظی، تمامی این مراحل به صورت دقیق و مرحله به مرحله توضیح داده شده است تا دستیاران بتوانند با اطمینان و مهارت بالا از این ابزار را جهت استفاده دندانپزشک آماده کنند.

ویدیوی نحوه جا انداختن تیغ بیستوری

کتابچه pdf ابزارهای جراحی در دندانپزشکی

در کتاب PDF ابزارهای جراحی در دندانپزشکی و وظایف یک کمک جراح و دستیار دندانپزشک در مراحل قبل ، حین و بعد از جراحی ، روند کلی جراحی های مینور دهان و دندان به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است و در هر مرحله ابزار یا ابزارهای مورد استفاده معرفی شده و همچنین وظایفی که یک کمک جراح در هر مرحله باید انجام دهد، آموزش داده شده است. برای تهیه این کتابچه کافیست آن را از فروشگاه دنتال مد تهیه کنید.