اسپاتول دندانپزشکی چیست ؟

اسپاتول دندانپزشکی یا معادل انگلیسی آن Spatula ، یکی از ابزارهای دندانپزشکی پرکاربرد است.اسپاتول ها  در اشکال و اندازه های مختلف برای مخلوط کردن، انتقال، پرکردن و فرم دادن مواد مختلف دندانپزشکی به کار می روند.

همانند سایر ابزارهای پرکاربرد دندانپزشکی ، یک دستیار دندانپزشک حتما باید اسپاتول های دندانپزشکی را نیز بشناسد لذا در ادامه به معرفی اشکال مختلف اسپاتول دندانپزشکی خواهیم پرداخت. با دنتال مد همراه باشید.

همچنین بخوانید : آشنایی با کندانسور دندانپزشکی

معرفی اشکال مختلف اسپاتول دندانپزشکی - ابزارهای دندانپزشکی

یک سری از اسپاتول ها برای کار با گچ، موم و… می باشند که معمولا در کارهای لابراتوارهای استفاده می شوند. البته برخی از آن ها گاها در مطب نیز برای مخلوط کردن مواد قالب گیری از جمله آلژینات کاربرد دارند مانند اسپاتول های گچ.

اسپاتول گچ
اسپاتول گچ
اسپاتول موم (لابراتواری)

برای کار کردن با مواد ترموپلاستیک مثل موم باید اندکی تیغه ی اسپاتول را گرم کرد.

اسپاتول محکمه و اسپاتول دهانی

آن چه در مطب دندانپزشکی به طور رایج استفاده می شود، اسپاتول محکمه و اسپاتول دهانی (یا اسپاتول پانسمان) می باشد:

اسپاتول محکمه برای مخلوط کردن انواع مواد مثل سمان ها، سیلرها، پانسمان و… و اسپاتول دهانی نیز برای برداشتن و انتقال این مواد به دهان به کار می رود. هر یک از این اسپاتول ها در سایزهای کوچک تا بزرگ موجود می باشند.

تصویر اسپاتول محکمه

این مطلب را نیز حتما بخوانید : معرفی ابزارهای پرکاربرد دندانپزشکی

تصویر اسپاتول دهانی

امیدواریم که این آموزش نیز از سری آموزش های دستیار دندانپزشکی برای شما مفید بوده باشه. اگر علاقه مند به دستیار دندانپزشک هستید می توانید بسته جامع آموزش دستیار دندانپزشک را از وبسایت دنتال مد تهیه کنید.

دوره جامع آموزش دستیار دندانپزشکی Dental assistant