اچینگ در دندانپزشکی

اتصال بین کامپوزیت و سطح دندان در نتیجه ی فرایندی به نام اچینگ و باندینگ ایجاد می شود. به این صورت که سطوحی از دندان که قرار است کامپوزیت روی آن ها قرار گرفته و به آن بچسبد، قبل از قرار دادن ترمیم، ابتدا در تماس با یک ماده ی اسیدی با غلظت خاص (معمولا اسید فسفریک 37%) به مدت معینی (معمولا 40 ثانیه اما می تواند بسته به شرایط متغیر باشد) قرار می گیرند. این فرآیند اچ کردن با اسید یا Acid Etching نام دارد.

انواع اسید اچ در دندانپزشکی
انواع اسید اچ ها با غلظت های مختلف موجود می باشند.
انواع اسید اچ در دندانپزشکی - عکس اسید اچ دندانپزشکی

پرایمر و باندینگ

در طی این فرآیند در واقع اسید با حل کردن مقدار بسیار جزئی و کنترل شده از بافت دندانی، باعث ایجاد تخلخل های بسیار ریز (در ابعاد میکرونی) در سطح دندان می شود که مواد کامپوزیتی از طریق نفوذ به درون این تخلخل های سطح مینا و عاج، به دندان می چسبند. (باند می شوند.) علاوه بر این جهت استحکام و دوام این اتصال، استفاده از موادی به نام پرایمر Primer و باندینگ Bonding ضروری می باشد که بعد از مرحله ی اچینگ و قبل از قرار دادن کامپوزیت، روی سطح دندان اعمال می شوند.

اگر از مواد پرایمر و باندینگ به صورت دو ماده ی جداگانه و در دو مرحله استفاده شود، سیستم باندینگ از نوع نسل چهار خواهد بود اما در برخی از انواع مواد باندینگ، ماده ی پرایمر نیز با آن ادغام شده است و نیازی به استفاده از ماده ی مجزا نمی باشد که این نوع از سیستم باندینگ از نوع نسل پنجم می باشد. امروزه بیشتر از نوع نسل پنج استفاده می شود.

باندینگ ها با نام های تجاری بسیار متنوعی موجود می باشند:

انواع برندهای باندینگ در دندانپزشکی Bc plus- Dia plus

این مواد به کمک وسیله ای به نام میکروبراش روی سطح دندان اعمال می شوند. میکروبراش یک وسیله ی پلاستیکی و یک بار مصرف می باشد که سر آن حالت پنبه ای داشته و می توان آن را به ماده ی مورد نظر آغشته کرد.

عکس میکرو براش دندانپزشکی - عکس وسایل دندانپزشکی pdf
میکروبراش دندانپزشکی چیست
اچ کردن با اسید به وسیله میکروبراش بر روی سطوح دندانی

اهمیت شناخت مواد دندانپزشکی برای دستیار دندانپزشک

یکی از مهم ترین وظایف دستیار دندانپزشک در مطب های دندانپزشکی و کلینیک ها ، آماده سازی مواد و ابزارهای دندانپزشکی قبل از درمان ها می باشد. یک دستیار دندانپزشک باید با درمان های دندانپزشکی آشنایی داشته باشد. و در مرحله دوم ابزارها و مواد دندانپزشکی مختلف که در قالب ست دندانپزشکی تهیه می شود را کامل بداند.در  بسته آموزش دستیار دندانپزشک ، شما با درمان های دندانپزشکی ، ابزار و تجهیزات مورد استفاده در درمان های دندانپزشکی آشنا می شوید. بطوری که کلیه مواد و ابزارها دارای عکس و یا فیلم می باشند.

8% -
دوره آموزش دستیار دندانپزشک - دوره کامل آموزش دستیار دندانپزشک - چگونه دستیار دندانپزشک شویم - کتاب pdf دستیار کنار دندانپزشک - ابزارهای دندانپزشکی

دوره آموزش دستیار دندانپزشک – سال 1403

56
Original price was: 1,290,000 تومان.Current price is: 1,190,000 تومان.