آشنایی دقیق با جهت های دندانی و سطوح مختلف دندانی برای دستیاران دندانپزشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا دانش پایه ای برای انجام صحیح وظایف و همکاری مؤثر با دندانپزشکان می‌باشد. سطوح دندانی به نواحی مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های هستند.

بعنوان مثال، سطحی از دندان که به سمت بیرون می باشد، در دندان های خلفی در تماس با مخاط گونه بوده و سطح باکال Buccal نام دارد. این سطح در دندان های قدامی در تماس با مخاط لب ها بوده و سطح لیبیال Labial نام دارد. (در حالت کلی به سطوح باکال یا لیبیال دندان ها سطح فیشیال (Facial) یا صورتی گفته می شود.)

در این مقاله، به بررسی جزئیات و ویژگی های هر یک از این سطوح دندانی پرداخته و نحوه تشخیص و کاربرد آن‌ها در فرآیند های مختلف دندانپزشکی را توضیح می‌دهیم. هدف از این آموزش، تجهیز دستیاران دندانپزشک به دانش و مهارت‌های لازم برای انجام دقیق‌تر و کارآمدتر وظایف روزمره است.

فیلم آموزش سطوح دندانی

در این ویدیو آموزشی که توسط خانم دکتر واعظی تهیه شده است، شما با سطوح مختلف دندانی مثل سطوح باکال، لیبیال،پالاتال ، لینگوال ،اکلوزالف اینسیزال، مزیال ، دیستال و  …. آشنا می شوید. شناخت این اطلاعات پایه برای دستیار دندانپزشک می تواند ، شما را در دسته دستیاران حرفه ای دندانپزشک قرار دهد. و تعامل شما را با دندانپزشک تان افزایش دهد.

یکی از مهارت هایی که هر دستیار دندانپزشک باید حتما با آن آشنا باشد ، شناخت اطلاعات پایه دندانپزشکی مثل انواع دندان های دائمی و شیری ، شماره گذاری دندان ها ، آناتومی بخش های مختلف دندان،اصطلاحات و لندمارک های اناتومیکی، پرونده نویسی بیمار  و …. است. که در بسته آموزش دستیار دندانپزشک سعی شده است به همه موارد گفته شده پاسخ داده شود.