یکی از اطلاعات پایه و مهمی که در دندانپزشکی یا دستیار دندانپزشک باید فراگرفته شود اطلاعات پایه ای مانند اصطلاحات آناتومیکی دندان است. در اینجا به برخی از این اصطلاحات اناتومیکی مهم در دندان اشاره خواهیم کرد در ادامه با دنتال مد همراه باشید.

آشنایی با برخی اصطلاحات آناتومیک مهم در ارتباط با دندان ها

کانتور Contour

کانتور به انحنا و تحدب های طبیعی موجود در سطوح مختلف دندان گفته می شود.

کانتکت یا نقطه تماس Contact Point

به محل اتصال دو دندان مجاور در سطوح پروگزیمال گفته می شود. در دندان های قدامی محل تماس به صورت یک ناحیه ی کوچک و نقطه ای بوده و به صورت نقطه ی تماس بیان می شود. (Contact Point) در حالی که در مورد دندان های خلفی این محل تماس وسیع تر بوده و یک سطح تماس (Contact Area) مطرح است.

امبراژور Embrasure

فضاهای مثلثی فرضی هستند که از کنار هم قرار گرفتن دندان ها و به دلیل تحدب سطوح پروگزیمال به وجود می آیند. اگر از نمای اکلوزال به دو دندان کنار هم نگاه کنیم، دو فضای مثلثی یکی در سمت باکال و یکی در سمت پالاتال (یا لینگوال) خواهیم دید که به ترتیب امبراژور باکال و امبراژور پالاتال (یا لینگوال) نام دارند.

آشنایی با اصطلاحات آناتومیکی دندان - امبراژور باکال و پالاتال
نمای اکلوزال: نقاط آبی محل کانتکت دندان ها - مثلث های سبز امبراژورهای باکال - مثلث های قرمز امبراژورهای پالاتال

هم چنین اگر از نمای باکال یا لینگوال به دو دندان کنار هم نگاه کنیم، دو فضای مثلثی یکی در قسمت بالای کانتکت و یکی در قسمت پایین کانتکت خواهیم دید که به ترتیب امبراژور اکلوزال و امبراژور جینجیوال نام دارند.

نمای باکال: نقاط آبی محل کانتکت دندان ها - مثلث های نارنجی امبراژورهای جینجیوال - مثلث های بنفش امبراژورهای اکلوزال

اهمیت

اهمیت این موارد در ترمیم دندان ها می باشد که بایستی کانتور و تحدب دندان به شکل نرمال قبلی خود بازسازی شود. تحدب بیشتر یعنی ترمیم اورکانتور (Over Contour) با فشار به لثه موجب التهاب و آسیب لثه شده و ترمیم آندرکانتور (Under Contour) که در آن کانتکت بین دو دندان باز می ماند، باعث گیر غذایی در فاصله ی بین دو دندان شده و باعث التهاب و بیماری های لثه می شود.

آموزش دستیار دندانپزشکی

موارد گفته شده در بالا ، بخشی کوتاهی از فصل 6 (آشنایی با آناتومی و قسمت های مختلف دندان) کتاب آموزش دستیار دندانپزشک بود.  می توانید این کتاب را به همراه برخی فیلم های آموزشی از وب سایت دنتال مد تهیه کنید.

8% -
دوره آموزش دستیار دندانپزشک - دوره کامل آموزش دستیار دندانپزشک - چگونه دستیار دندانپزشک شویم - کتاب pdf دستیار کنار دندانپزشک - ابزارهای دندانپزشکی

دوره آموزش دستیار دندانپزشک – سال 1403

56
Original price was: 1,290,000 تومان.Current price is: 1,190,000 تومان.