در اعمال ترمیمی و نیز سایر درمان های گوناگون در دندانپزشکی از مواد مختلفی استفاده می شود. هر کدام از این مواد دارای کیفیت و ویژگی خاصی می باشد که آن را برای استفاده در رستوریشن (ترمیم) خاص یا درمان دیگر مناسب تر می سازد. یکی از انواع مواد دندانپزشکی مورد استفاده در درمان های ترمیمی گلاس آینومر می باشد.

گلاس آینومر Glass Ionomer چیست؟

گلاس آینومر یکی از مواد دندانپزشکی پرکننده ی همرنگ دندان می باشد که مانند کامپوزیت به بافت دندان باند می شود. همچنین یکی از خاصیت های مهم و بسیار مفید این ماده آزاد کردن فلوراید می باشد که به همین دلیل نیز معمولا برای بیماران با ریسک بالای پوسیدگی ماده ی ترمیمی بسیار مناسبی است.

اما چون این ماده خواص فیزیکی نسبتا ضعیفی دارد، باید در نواحی از دندان ها استفاده شود که فشار و استرس وارده به آن ناحیه کم باشد. به این جهت برای ترمیم ساییدگی ها یا پوسیدگی های مناطق سرویکال دندان ها به کار می رود.

این ماده همچنین می تواند به عنوان ترمیم موقت، به عنوان سمان برای چسباندن روکش ها و یا به عنوان بیس و لاینر استفاده شود. 

معرفی و آموزش ابزارهای پرکاربرد دندانپزشکی

در این پست به معرفی و آموزش پرکاربردترین ابزارهای دندانپزشکی که یک دستیار دندانپزشک باید با آنها آشنا باشد پرداخته ایم.
مطالعه بیشتر

انواع گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومر نیز مانند کامپوزیت می تواند به شکل لایت کیور و یا سلف کیور موجود باشد.

  • نوع لایت کیور مشابه کامپوزیت در تیوب های مقاوم به نور عرضه می شود.
  • نوع سلف کیور به شکل پودر و مایع (اکتیواتور) در بسته بندی ها موجود می باشد.

مقدار مناسب از این دو ماده، روی یک پد کاغذی یا اسلب شیشه ای قرار داده می شود و به این روش مخلوط می شود:

ابتدا نیمی از پودر با مایع مخلوط می شود تا یک قوام خامه ای به دست آید. سپس باقی مانده ی پودر روی اسلب نیز به مخلوط اضافه می شود. زمان مخلوط شدن آن یا همان Mixing Time 30 تا 40 ثانیه می باشد. (یعنی حدود 30 الی 40 ثانیه باید مخلوط شود.)

عکس انواع گلاس اینومر

گلاس آینومر لایت کیور عکس مواد دندانپزشکی
گلاس آینومر لایت کیور
گلاس آینومر سلف کیور برای ترمیم
گلاس آینومر سلف کیور برای ترمیم
گلاس آینومر سلف کیور به عنوان سمان
گلاس آینومر سلف کیور به عنوان سمان
گلاس آینومر سلف کیور به عنوان لاینر

اهمیت شناخت مواد دندانپزشکی برای دستیار دندانپزشک

یکی از مهم ترین وظایف دستیار دندانپزشک در کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی ، آماده سازی مواد و ابزار و تجهیزات دندانپزشکی قبل از انجام درمان ها می باشد. یک دستیار دندانپزشک حرفه ای باید با درمان های دندانپزشکی نیز آشنایی داشته باشد. و در مرحله دوم ابزارها و مواد دندانپزشکی مختلف که در قالب ست دندانپزشکی تهیه می شود را کامل بداند.در  بسته آموزش دستیار دندانپزشک ، شما با درمان های دندانپزشکی ، ابزار و تجهیزات مورد استفاده در درمان های دندانپزشکی و سایر اطلاعات مورد نیاز مثل پرونده نویسی و غیره آشنا می شوید. ضمنا در این بسته آموزشی کلیه مواد و ابزارها دارای عکس و یا فیلم می باشند.

8% -
دوره آموزش دستیار دندانپزشک - دوره کامل آموزش دستیار دندانپزشک - چگونه دستیار دندانپزشک شویم - کتاب pdf دستیار کنار دندانپزشک - ابزارهای دندانپزشکی

دوره آموزش دستیار دندانپزشک – سال 1403

56
Original price was: 1,290,000 تومان.Current price is: 1,190,000 تومان.