دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی یا Operative Dentistry بخش بزرگی از درمان های روتین هر مطب دندانپزشکی را تشکیل می دهد. ترمیم دندان به معنی بازگرداندن شکل و ساختمان دندان به حالت نرمال می باشد که با هدف بازگشت عملکرد و ظاهر دندان به حالت طبیعی انجام می شود.

دندانپزشکی زیبایی یا Esthetic Dentistry به طور ساده به معنای بهبود زیبایی ظاهری دندان ها می باشد که از طریق ترمیم برخی نقایص با مواد دندانی و یا استفاده از برخی مواد در جهت بهبود و روشن تر کردن رنگ دندان ها میسر می شود.

در اینجا به صورت خلاصه ، انواع درمان های ترمیمی و وظایف دستیار دندانپزشک در دندانپزشکی ترمیمی بیان می شود.توجه داشته باشید برای دریافت اطلاعات کاملتر در مورد انواع درمان های ترمیمی کافیست بسته آموزشی دستیار دندانپزشک را بررسی نمایید.

انواع درمان های ترمیمی در دندانپزشکی:

  1. ترمیم های مستقیم Direct Restoration
  2. ترمیم های غیرمستقیم Indirect Restoration

رستوریشن ها یا ترمیم های مستقیم Direct Restoration

ترمیم های مستقیم، ترمیم هایی هستند که دندانپزشک پس از آماده سازی دندان، در همان جلسه، با استفاده از مواد دندانی روتین مثل آمالگام یا کامپوزیت، ترمیم را روی دندان قرار می دهد.

از ترمیم های مستقیم می توان به ترمیم های روتین آمالگام یا کامپوزیتی کلاس Ⅰ تا Ⅵ و لمینت های کامپوزیتی (مستقیم) اشاره کرد.

معرفی ست ترمیم آمالگام

یکی از موادی که برای پر کردن و ترمیم دندان ها استفاده می شود، آمالگام دندانی می باشد....
مطالعه بیشتر

رستوریشن ها یا ترمیم های غیرمستقیم Indirect Restoration

ترمیم های غیرمستقیم، ترمیم هایی هستند که دندانپزشک پس از آماده سازی دندان، یک قالب از آن تهیه کرده و برای لابراتوار می فرستد. این ترمیم ها با استفاده از موادی مانند پرسلن ها (سرامیک ها) در لابراتوار ساخته شده و دندانپزشک در جلسه ی بعدی آن را روی دندان امتحان و تصحیح و سپس سمان خواهد کرد.

در این نوع ترمیم ها بسته به شرایط دندان و نوع ترمیم ممکن است نیاز باشد تا برای بیمار ترمیم یا روکش موقت تهیه شود و تا جلسه ی بعدی روی دندان بیمار قرار گیرد.

از ترمیم های غیر مستقیم می توان به ونیر ها یا لمینت های سرامیکی، ترمیم های آنله (Onlay) سرامیکی یا انواع روکش ها اشاره کرد.

انواع لمینت های سرامیکی - وظیفه دستیار دندانپزشک در درمان های ترمیمی
لمینت ها به شکل یک لایه ی نازک بر روی سطح دندان ها قرار می گیرند.

وظایف دستیار دندانپزشک قبل، حین و بعد از درمان های ترمیمی:

  • آماده کردن ست وسایل و مواد دندانی مورد نیاز
  • انجام اعمال کنترل عفونت (توضیحات کامل در فصل اصول پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی و استریلیزاسیون موجود می باشد.)
  • اطمینان حاصل کردن از راحتی بیمار و برآورده کردن نیازهای او حین درمان
  • دانستن ترتیب مراحل انواع درمان های ترمیمی
  • پیش بینی نیاز بعدی دندانپزشک در هر مرحله و تحویل ابزار یا ماده ی مورد نیاز او
  • کمک کردن در کنار نگه داشتن زبان و گونه از محل عمل
  • کمک در حفظ ایزولاسیون دندان یا دندان های مورد نظر
  • ثبت درمان ها در پرونده ی بیمار در صورتی که خود دندانپزشک این کار را به عهده ی شما گذاشته باشد.
  • جمع آوری سینی وسایل و تمیز کردن و قرار دادن ابزارها در اتوکلاو

امیدواریم این مقاله کوتاه نیز برای شما مفید باشد . برای مشاهده سایر مطالب آموزشی سایت کافیست وارد بخش بلاگ دنتال مد شوید.

محصولات پیشنهادی برای شما