دستیار دندانپزشک که با عناوینی چون نرس دندانپزشک یا دستیار کنار دندانپزشک نیز شناخته می شود . یک مهارت تئوری و عملی است. البته جنبه های تئوری در این رشته برخلاف برخی رشته های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همیشه قبل از اینکه به یک مهارت وارد شوید باید شناخت دقیقی از آن داشته باشید. لذا ابتدا باید بدانید دستیار دندانپزشک کیست؟ قبلا در وب سایت دنتال مد به این سوال پاسخ داده ایم.

چگونه دستیار دندانپزشک شویم؟

برای اینکه بتونید رشته دستیار دندانپزشک رو یاد بگیرید میتونید از 4 روش زیر بهره ببرید.

1- بدون هیچ پیش زمینه ای وارد مطب دندانپزشکی شوید. و به مرور با محیط و وظایف و کار آشنا شوید.

 
یکی از روش ها شروع کار بدون اطلاعات پایه است. خب این روش معایب زیادی داره. اولا اینکه مسلما هیچ دندانپزشکی ، شخصی رو که هیچ دانشی از رشته دستیار دندانپزشکی نداره ، برای کار در مطبش قبول نمیکنه. مگر اینکه طبق معمول آشنا باشه که خب در این صورت نیز باز کار سخته و نیاز به تلاش بیشتری از سمت شما داره. علتش هم اینه که دستیار دندانپزشک کارش فقط منشی گری نیست و با منشی گری تفاوت خیلی زیادی داره. در مطب بسیاری از پزشکان ، منشی وظیفه تنظیم وقت برای بیماران رو داره. اما برای مطب دندانپزشک به این راحتی نیست!
آموزش کامل دستیار دندانپزشک چگونه دستیار دندانپزشک شویم

2- خرید کتاب دستیار دندانپزشک

کتاب های زیادی برای آموزش دستیار دندانپزشک وجود داره. اما بیشتر این کتاب ها حاوی اطلاعاتی هستند که به درد یک دستیار دندانپزشک نمیخوره. بعبارتی پیچیده و بیش تر از اون چیزیه که یک دستیار کنار دندانپزشک باید بدونه. لذا این حجم داده های اضافی باعث سردرگمی فراگیر و البته نا امیدی و عدم توانایی در یادگیری می شه. از طرفی کتاب ها به دلیل قیمت بالای چاپ رنگی ، به صورت سیاه سفید چاپ می شوند که باعث میشه در تشخیص یک سری اطلاعات مانند ابزارها دقت کافی نداشته باشه. ولی باز بعنوان یک روش جایگزین مطرح است. شما با مبلغی در حدود 100 هزار تومان (در زمان نگارش این مقاله) می توانید یکی از این کتاب ها رو تهیه کنید.
کتاب آموزش دستیار دندانپزشک PDF

3- شرکت در دوره های حضوری آموزش دستیار دندانپزشک

دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک توسط موسسات مختلفی بصورت حضوری برگزار میشه. البته در حال حاضر بدلیل مشکلات مربوط به اپیدمی کرونا ، کلاس های حضوری هم بسیار کمرنگ شده است.این دوره ها معمولا هزینه بالایی دارند. بسته به سرفصل های دوره میتونه در حدود 1 میلیون تومان (در زمان تحریر این مقاله) هزینه داشته باشه! البته باید هزینه های رفت و امد و خرید کتاب و … هم بهش اضافه کنید. در این دوره ها گواهی شرکت در دوره نیز ممکن است ارائه گردد.
 
آموزش آنلاین دستیار دندانپزشک - شرکت در دوره های حضوری آموزش دستیار دندانپزشک

4- جزوات آموزشی وب سایت دنتال مد

اگر آموزش ها از زبان یک دندانپزشک باشد ، آموزش ها کامل تر خواهد بود.
یک دندانپزشک می داند چه انتظاری از دستیارش دارد.بنابراین اگر می توانید آموزشی پیدا کنید که از زبان یک دندانپزشک تهیه شده است ، بسیار برای شما مفید خواهد بود.
آموزش جامع دستیار دندانپزشک وب سایت دنتال مد دقیقا همین آموزش است. اما این روش مزایای خیلی متفاوت و نابی داره .
  1. اول اینکه در خانه یاد میگیرید با هزینه بسیار پایین تر 
  2. دوم اینکه محتوای اضافی نخواهید داشت و دقیقا هر آنچه لازم است رو بصورت کامل علمی و عملی یاد میگیرید.
  3. سوم اینکه تا 60 روز  می تونید هر سوالی داشتید بپرسید و جواب بگیرید. در واقع دو ماه پشتیبانی رایگان داره.
  4. چهارم اینکه واقعا هیچ نیازی به هیچ منبع دیگه ای نخواهید داشت. و هر لحظه می تونید آموزش ها رو در گوشی موبایل و لپ تاپتون مرور کنید.
  5. پنجم اینکه در هر لحظه بروز رسانی ایجاد بشه به ان دسترسی خواهید داشت.
  6. آموزش ها توسط دندانپزشک تنظیم شده و لذا تمام نیاز های آموزشی شما رو در بر میگیره.
  7. کلی در زمانتون صرفه جویی می شه
  8. اموزش بصورت ویدئویی و یا بصورت PDF می باشند.
  9. و ….

دوره جامع آموزش دستیار دندانپزشکی Dental assistant

 علت اینکه میگم شرکت در دوره های حضوری اهمیت زیادی نداره به این خاطره:

1- اگر بخاطر گواهی شرکت میکنید :

گواهی که شما میگیرید دلیل بر اشتغال شما نخواهد بود. بلکه چیزی که باعث اشتغال شما میشه. یادگیری کامل مباحث و تسلط بر ابزارها و سایر محتوا می باشد . نه گواهی شرکت در دوره. لذا شما گواهی داشته باشید اما ساده ترین شماره گذاری دندان ها رو هم بلد نباشید ، گواهی بدرد نمی خوره. برای یک دندانپزشک ، مسئولیت پذیری ، مورد اعتماد بودن ،اخلاق ، وضعیت جسمانی و نهایتا دانش شما مهمه. نه گواهی که ممکنه داشته باشید. اگر بتونید تمامی مباحث رو یاد بگیرید به هنگام کار در مطب خیلی سریع راه میفتید.

2 – از نزدیک ابزارها رو ببینم بهتره !

شما ابزار رو از نزدیک ببینید و چه تصویر ابزار رو ببینید ، تاثیر زیادی در یادگیری و ماندگاری در ذهن شما نخواهد داشت. چون با یکی دو جلسه کار با ابزار این توانایی رو بدست نمیارید. لذا به نظر من اگر احساس نیاز به گواهی ندارید ضرورتی ندارد که هزینه و زمان زیادی برای دوره های حضوری بکنید.

3- دستیار دندانپزشک یک مهارت تئوری عملی است.

در هر شرایط یادگیری ، شما باید کار کنید تا راه بیفتید. و تسلط کامل شما مشروط به کار می باشد. اما نباید از یک منبع آموزشی دقیق و کامل غافل شد. این منبع هم اکنون بعد از شش ماه زمان در اختیار شماست. از وب سایت دنتال مد میتونید تهیه کنید. 
 

پیج اینستاگرام دستیار دندانپزشک

پیج هم راه اندازی شده و بزودی کامل خواهد شد حتما عضو بشید. https://instagram.com/dentalmed.ir و یا در اینستاگرامتون آی دی dentalmed.ir رو جستجو کنید.
 

جمع بندی

دستیار دندانپزشکی رو اگر یادبگیرید و مدتی کار کنید و تسلط تون بالا بره علاوه بر امنیت شغلی بالا میتونه درامد خوبی برای شما داشته باشه. مطمئن باشید یک دندانپزشک هیچ وقت دوست نداره یک دستیار کار بلد رو رها کنه!!!
اگر سوالی دارید خوشحال می شویم پاسخگوی شما باشیم. می توانید در واتساپ (09211054245) و یا از طریق آیکون گفتگوی گوشه پایین سایت ، برای ما پیغام بگذارید.